Klantenservice.

De helpdesk van FRESH-DEV.

Jouw webhosting beheren via Plesk


Inloggen bij Webhosting Beheer

Je kunt via onze "Klanten Login" inloggen bij jouw Webhosting Beheer, door middel van jouw gebruikersnaam en wachtwoord die je van ons hebt ontvangen. Ben je jouw wachtwoord vergeten? Dan kun je via de "Klanten Login" een nieuw wachtwoord aanvragen door jouw gebruikersnaam en e-mailadres in te voeren.

Wachtwoord wijzigen

1. Klik op de link met jouw naam bovenaan het scherm;
2. Klik op Profiel bewerken;
3. Geef bij de instellingen van jouw profiel een nieuw wachtwoord op, bevestig deze en klik op OK

Contactgegevens wijzigen

1. Klik op de link met uw naam bovenaan het scherm;
2. Klik op Profiel bewerken;
3. Selecteer het tabblad Contactgegevens;
4. Werk uw contactgegevens bij en klik op OK

Samenvatting van abonnement bekijken

Wanneer je een abonnement afsluit op onze webhosting diensten wordt er een gebruikeraccount in Plesk aangemaakt waarmee je jouw websites en postvakken zelf kunt beheren.

Je kunt de volgende informatie over jouw account bekijken:
- De huidige hostingpakketten van jouw abonnementen. Je kunt abonnementhouder zijn van een aantal hostingpakketten tegelijkertijd en daarom kunnen er meerdere abonnementen aan jouw account zijn gekoppeld;
- Toegewezen en gebruikte middelen;
- Hostingmogelijkheden die beschikbaar zijn voor jouw websites;
- Bewerkingen die je in Plesk kunt uitvoeren

Informatie bekijken over uw account en jouw huidige abonnementen:
1. Ga naar Account;
2. Om de middelen, hostingopties en rechten te bekijken open je het juiste tabblad:
- Voor een lijst met toegewezen en gebruikte middelen klik je op het tabblad Middelen;
- Voor een lijst met de hostingmiddelen die voor jouw account beschikbaar zijn klik je op het tabblad Hostingopties;
- Voor een lijst met bewerkingen die je in Hostingbeheer kunt uitvoeren klik je op het tabblad Rechten

Lees meer over:

- Toegewezen en verbruikte middelen;
- Beschikbare webhosting middelen;
- Beschikbare rechten voor jouw website

Bestanden op jouw webruimte beheren

Je kunt via onze "Klanten Login" inloggen bij jouw Webhosting Beheer, waarmee je toegang krijgt tot jouw Bestandsbeheer en FTP-beheer.

Bestandsbeheer

Klik voor de Bestandsbeheer in het menu op Websites & domeinen en klik vervolgens op Bestandsbeheer. Hiermee krijg je direct toegang tot de bestanden van jouw webruimte. Je kunt hier zelf bestanden aanmaken, aanpassen en verwijderen.

Als je de bestanden van jouw website wilt bewerken, dan kun je dit ook in de Bestandbeheer doen. Hier vind je een HTML-editor waarmee je HTML-pagina's op een visuele manier kunt bewerken, dus zonder dat je zelf HTML-tags hoeft in te voeren. Om een bestand te bewerken in de HTML-editor plaats je de muisaanwijzer boven het bestand, je klikt op het pijltje om het contextmenu te openen en je selecteert Bewerken in HTML-editor.

Als je wilt kun je ook andere bestanden bewerken in de teksteditor van Bestandsbeheer. Om een bestand te openen in de teksteditor klik je op het pijltje op om het contextmenu van het bestand te openen en je selecteert Bewerken in teksteditor.

Als je beschikt over bestanden of webpagina's die niet langer toegankelijk moeten zijn vanaf internet, dan kun je de toegangsrechten van deze bestanden in Bestandbeheer aanpassen. Om de toegangsrechten van een bestand of map aan te passen klik je op het pijltje om het contextmenu te openen en je selecteert Rechten wijzigen.

Gebruik maken van FTP-Beheer

Klik voor de FTP-Beheer in het menu op Websites & domeinen en klik vervolgens op FTP-Beheer. Hier is standaard al een account voor je aangemaakt, waarmee je toegang krijgt tot de FTP-server van jouw website. Het is mogelijk om meerdere FTP-accounts aan te maken en te beheren.

Om verbinding met een FTP-server te maken heb je de volgende gegevens nodig:

- Het adres van de FTP-server. Het FTP-adres moet zijn ftp://jouw-domeinnaam.nl, waarbij jouw-domeinnaam.nl staat voor het internetadres van jouw website;
- FTP-gebruikersnaam. Dit is gelijk aan de naam van jouw systeemgebruiker. Merk op dat de naam van jouw systeemgebruiker kan afwijken van de gebruikersnaam die je gebruikt om je aan te melden bij Plesk. Om achter de naam van jouw systeemgebruiker te komen ga je naar Websites & domeinen en klik je op Toegang tot webhosting. Je vindt de naam vervolgens onder Gebruikersnaam. Je kunt de naam van jouw systeemgebruiker als je dat wilt wijzigen;
- FTP-wachtwoord. Dit is gelijk aan het wachtwoord van jouw systeemgebruiker. Als je niet weet wat het wachtwoord van jouw systeemgebruiker is, ga je naar Websites & domeinen en klik op Toegang tot webhosting. Je kunt jouw wachtwoord opnieuw instellen onder Wachtwoord.

Toegang tot jouw postvak

Er zijn twee manieren om toegang te krijgen tot een postvak voor het versturen en ontvangen van e-mailberichten:

1. Installeer een e-mailprogramma op uw computer. In e-mailprogramma's moet u doorgaans de volgende instellingen opgeven:
- Gebruikersnaam. Geef in dit veld uw volledige e-mailadres op. Bijvoorbeeld janjansen@voorbeeld.nl. - Wachtwoord. Dit is het wachtwoord van uw e-mailaccount;
- Protocol voor mailserver. Dit protocol bepaalt of u een kopie van uw berichten op de server wilt laten staan of niet. Als u een kopie op de server wilt houden, dan selecteert u de optie IMAP. Als u dit niet wilt dan selecteert u POP3. Wanneer u IMAP selecteert dan kunt u tevens het SpamAssassin-spamfilter trainen aan de hand van de e-mailberichten die u ontvangt; SpamAssassin moet daarvoor op de server zijn ingeschakeld;
- Server voor inkomende berichten (POP3/IMAP). Geef uw domeinnaam op. Bijvoorbeeld: voorbeeld.nl. De POP3-poort is 110. De IMAP-poort is 143;
- Server voor uitgaande berichten (SMTP). Geef uw domeinnaam op. Bijvoorbeeld: voorbeeld.nl. De SMTP-poort is 25. Voor deze server is authenticatie vereist.

2.Gebruik een webbrowser om verbinding te maken met webmail.
Je kunt gebruik maken van de webmail door je webbrowser te openen en naar het adres "webmail.mijn-website.nl" te gaan, waarbij je "mijn-website.nl" vervangt door het adres van jouw website. Geef hier jouw volledige e-mailadres op als gebruikersnaam (dit heeft de vorm naam@voorbeeld.nl) en geef het wachtwoord op dat bij het e-mailadres hoort.

Zie voor meer informatie de volledige documentatie van Plesk.

Een e-mailaccount aanmaken

1. Ga naar Mail;
2. Klik op E-mailadres aanmaken;
3. Geef het linkerdeel van het e-mailadres op (het deel voor het @-teken) en, als je over meerdere domeinnamen binnen jouw account beschikt, selecteer de domeinnaam waarvoor het e-mailadres moet worden aangemaakt;
4. Laat het selectievakje Postvak geselecteerd. Dit selectievakje is normaal gesproken altijd geselecteerd, tenzij je het alleen wilt gebruiken als een doorstuuradres dat alle inkomende berichten naar een ander adres doorstuurt;
5. Geef de grootte op voor het postvak of gebruik de standaardomvang die wordt bepaald door het beleid van FRESH-DEV en jouw actieve hostingpakket;
6. Geef een wachtwoord op dat bestaat uit vijf of meer Latijnse karakters;
7. Klik op OK.

Website statistieken opvragen

Als jouw website uiteindelijk goed werkt en hij naar voren komt in de zoekmachine resultaten, is het tijd om te evalueren hoe goed de site werkt door de statistieken van het websitebezoek te bekijken.

Ontdek hoeveel mensen een site hebben bezocht, uit welke landen zij komen en welke pagina's van de site zij hebben bekeken:
1. Ga naar Websites & domeinen en klik op de domeinnaam waarvoor je de statistieken wilt bekijken;
2. Klik op Webstatistieken. De statistieken van het sitebezoek zullen in een nieuw venster van de browser worden weergegeven;
3. Om statistieken te bekijken voor webpagina's uit het met SSL/TLS beveiligde deel van jouw website selecteer je SSL/TLS-webstatistieken in het menu;
4. Om statistieken te bekijken voor de bestanden die zijn gedownload met het file transfer protocol (FTP) selecteert u FTP-statistieken in het menu

Als alternatief kun je de site-statistieken ook bekijken door de volgende URL te bezoeken: https://mijn-website.nl/plesk-stat/webstat. Als je gevraagd wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord, geef dan de gebruikersnaam en het wachtwoord van jouw FTP-account op.

Heb je nog (andere) vragen?

Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag!

Over ons

FRESH-DEV: Jouw internet & media partner! Al onze online oplossingen worden op maat geleverd. Wij zijn gespecialiseerd in het realiseren, optimaliseren en onderhouden van websites en webapplicaties. Ook voor sociale media doeleinden kun je bij ons terecht. Kortom, alles voor jouw complete online plek en presentatie.

Sociale Media

Informatie